okrojone
  • O nas
  • Aktualności
  • Stowarzyszenie
    • Projekt „NASZ SENIOR JAK RYBA W WODZIE”
    • Statut
    • Sprawozdanie z działalności
    • Dołącz do nas
  • Ankieta
  • Kalendarz
  • Galeria
  • Kontakt
    • RODO

Rozmawiamy o Muzyce z Panem Andrzejem Zborowskim

26 września 2018administracja
26.09 w środę Pan Andrzej Zborowski w cyklicznym spotkaniu „Porozmawiajmy o Muzyce” przeniósł nas w fantastyczny świat Operetki.

Operetka stanowi formę widowiska muzycznego, które łączy lekką melodyjną muzykę z akcją sceniczną o charakterze komediowym. Włoski termin źródłowy dla nazwy operetki „operetta” oznacza małą operę. Na całość widowiska składają się partie wokalne (arie, duety, partie wielogłosowe i chóralne), instrumentalne (towarzyszące śpiewakom bądź mające postać samodzielnych interludiów) i taneczne (tańce solowe i wstawki baletowe) przeplatane fragmentami niemuzycznymi: monologami, dialogami i scenami zbiorowymi. Operetkę rozpoczyna uwertura stanowiąca przegląd głównych tematów muzycznych utworu. Zakończenie operetki ma najczęściej formę rozbudowanego finału muzycznego wykonywanego wspólnie przez solistów, chór i orkiestrę. Do charakterystycznych cech operetki zaliczyć można lekki, żartobliwy temat, melodyjność arii (często funkcjonujących jako samodzielne utwory sceniczne), optymistyczne zakończenie perypetii (najczęściej sercowych) głównych bohaterów i nieskomplikowanelibretto. Istotną częścią przedstawień operetkowych jest ich strona choreograficzna, częste przeplatanie scenami baletowymi występów śpiewaków.

Operetka wywodzi się z angielskich oper balladowych w typie Opery żebraczej Johna Graya i francuskiego wodewilu, grywanego w XVII wieku na jarmarkach. Rozwój wodewilu doprowadził z jednej strony do powstania farsy, z drugiej formy muzycznej będącej poprzedniczką operetki. Duży wpływ na wykształcenie się operetki jako samodzielnego gatunku muzycznego miał też rozwój opery buffa, szczególnie francuskiej,

Przypomniał nam Pan Andrzej o operetce paryskiej,wiedeńskiej i tej w Polsce

Mieliśmy zatem okazję posłuchać między innymi pieśni z operetek  Jakuba Offenbacha (1819-1880), który zadebiutował 5 lipca 1855 roku sztuką Dwaj ślepcy wystawioną we własnym teatrzyku „Bonbonnière”, nazwanym później „Les Bouffes Parisiens”

był  także Franz Lehár, który w 1905 roku odniósł wielki sukces Wesołą wdówką. Po niej odnosił jeszcze sukcesy: Hrabią Luksemburgiem (1909), Cygańską miłością (1910), Paganinim (1925), Carewiczem (1927), Krainą uśmiechu (1929). Oprócz Lehára do wybitnych przedstawicieli należeli jeszcze Węgier z pochodzeniał Imre Kálmán twórca Manewrów jesiennych (1909), Księżniczki czardasza (1915) i Hrabiny Maricy (1924). Z Czech pochodził Oskar Nedbal, autor Polskiej krwi (1913)

i jeszcze wiele ciekawych przebojów operetkowych.Wieczór czarujący można powiedzieć.Kolejne spotkanie już w listopadzie.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nadchodzące Wydarzenia

Brak nadchodzących wydarzeń.

Zobacz kalendarz
Wykonanie Agencja NextLevel
Facebook

pliki Cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.